keskiviikko 15. syyskuuta 2010

Lövön sillannostajaisten kansanjuhla

Sillannostajaisista muodostui paikallisesti kohtalainen kansanjuhla. Eilen nostettiin kaksi elementtiä. Ensimmäinen, joka asennettiin Lövön päähän, nostettiin aamulla. Paikallinen Ely - älkää kysykö, mikä firma se on! - on julkaissut muutaman kuvan tapahtumasta. Kuvia voi katsella seuraavasta linkistä:

http://ely.combo.fi/fi/ELYkeskukset/varsinaissuomenely/Tiehankkeet/Sivut/Ajankohtaistalovonsillasta.aspx

Kuvista päätellen tuo tapahtuma ei kerännyt paljon yleisöä. Melko ymmärrettävää, koska Lövöstä pääsee vain Kasnäsiin eli maantien viimeiseen perukkaan, mistä matka jatkuu enää meriteitse eteenpäin Hiittisiin ja Rosalaan. Koska lossi ei noston aikana kulkenut, olisi pitänyt ottaa riski, että jää tuntikausiksi eroon ns. sivistyksestä.

Mutta iltapäivän tapahtuma sai huomattavan katsojakunnan. H-hetkelle eli siihen vaiheeseen, kun valtava teräspalkki puurakenteineen kiinnitettiin paikalleen, oli tuotu jopa bussilastillinen arvokkaan näköisiä herroja, joitten arvokkuutta tosin jonkin verran hälvensivät turvaliivit ja työmaakypärät.
 



Nostossa käytetty kalusto on kuulemma tuotu Saksasta, mukana tietenkin saksalainen miehistö. Saksalaiset erottuvat punaisine haalareineen suomalaisten keltaisiin puetusta porukasta.

Nostettava kappale sijaitsi alkuun Lövön puolella. Hitaasti se nousi jättiläisnosturin nokkaan ja hitaasti nosturia kannattelevat alukset siirtyivät Söljeholmenin puolelle. Siellä koko systeemi piti kiinnittää maihin. Apuna käytettiin lossin ajolaituria. Laiturin ja aluksen väliin asetettu kuminen lepuuttaja tosin oli äkkiä wienerschnizel. Niinpä miehistö haki laivan uumenista pussillisen vanhaa lepuuttajaa, joka muutaman "Scheissen" ja "Donnerwetterin" saattelemana asetettiin vähentämään metallien välistä hankausta.





















Kun laiva oli kiinnitetty, elementin asentaminen kävi vauhdilla. Siinä olivat vaarassa paikalliset risut ja männynkävyt, mutta lopulta puusto selvisi yllättävän vähin vaurioin.





Tuhtitohtorin insinööriaivot ovat miettineet, miten kaikki oikeasti saattoi onnistua. Mielestäni systeemissä on aivan liikaa liikkuvia osia. Itse nosturin suunnittelu ja rakentaminen on ollut vaativa työ. Puhumattakaan siitä, että lopullinen työsuoritus tapahtuu kelluvalla alustalla. Ja aivan loppupeleissä riitti, että yksi mies koppasi kiinni elementin pään.

Neljä tuntia jaksoimme seurata tapahtumia. Siinä vaiheessa elementin toinen pää oli vielä tukevasti ilmassa. Mutta tapahtumia seuranneena olen melko vakuuttunut siitä, että se tänään on asennettu siististi sille tarkoitetun pylvään päälle.


1 kommentti: