Aivan ensimmäiset potilastietojärjestelmät muistuttivat tietokoneen ruudulle siirrettyä kirjoituskonetta, ja lopputuloskin oli kuin sähköinen versio vanhasta konekirjoitetusta potilaskortistosta. Sittemmin tekstintuotantoa on kovasti kehitetty asettamalla tekstin tuottajalle vaatimus tuotoksensa strukturoinnista. Ts. asioista ei voi kertoa mielivaltaisessa järjestyksessä, vaan ohjelma (etenkin Pegasos) vaatii äärimmäisen tarkkaa järjestystä, miten asiat esitetään. Silti, tai ehkä juuri siksi, edelleen suurin osa järjestelmistä tuntuu olevan suunnattomia tekstivarastoja, joista voi etsiä yksittäisen potilaan aikaisempia tapahtumia helpommin tai vaikeammin - tai vielä vaikeammin. Suuri osa ohjelmista tosin sisältää myös erilaisia raportointiosioita, mutta niiden käyttö vaatii yleensä, ellei korkeampaa matematiikkaa, niin ainakin omanlaisensa raportointilogiikan hallintaa. Oma luottamukseni raportteihin rapisi siinä vaiheessa, kun erään tietojärjestelmän raportointiosiossa ilmeni jokseenkin banaali virhe, joka sotki tulokset perusteellisesi.
Mutta miten tultiin siihen viidakkoon,
jossa Suomen kaltaisessa pienessä maassa päästään analysoimaan
jopa 15 potilastietojärjestelmän käytettävyyttä? Tähän
vastaa professori Martti Kekomäki artikkelissaan ”Terveydenhuollon
tuhansien tietojärjestelmien ihmemaa”. Hän kertoo, että
1990-luvulla terveydenhuollon keskushallinto oli hajotettu, ja
tuolloin terveydenhuollosta vastanneet tahot pitivät hyödyllisenä
antaa kilpailun hoitaa paras ratkaisu valtakunnalliseksi
potilastietojärjestelmäksi. Valitettavasti kilpailusta ei seurannut
yhden hyvän järjestelmän voittoa vaan monen pienen järjestelmän
edelleen jatkuva kilpailu.(1)
Suomalaiset lääkärit ovat aikansa
taistelleet järjestelmiensä kanssa ja lähteneet maailmalle
katselemaan, miten asiat siellä on hoidettu. Yksi ongelma, jonka
käsittääkseni ei pitäisi olla loppukäyttäjän ongelma lainkaan,
on tosin jo hoidettu kotimaisin voimin, tosin vain paikallisesti.
Kyse on siitä, että suurissa yksiköissä, kuten
sairaalaympäristössä, loppukäyttäjä joutuu kirjautumaan
erikseen jokaiseen ohjelmaosioon, jota käyttää. Esim. Helsingin
kaupungin Haartmanin yhteispäivystyksessä pitää avata neljä
tietokantaa ollakseen potilaiden hoitokartalla. Lisäksi tulee
kuulemma e-reseptitietokanta, kunhan se saadaan toimimaan.(2)
Savonlinnan keskussairaala oli päässyt yli tästä ongelmasta ja
sai siitä yhdysvaltalaisen HIMSS:n (Healthcare Information and
Management Systems Society) -järjestön tunnustusksen. Siellä
käyttäjä vain kirjautuu järjestelmään, eikä hänen tarvitse
välittää siitä, mikä osio kulloinkin on käytössä.(3)
"On katastrofaalista, miten
epäsopivia työvälineitä järjestelmät ovat käyttötilanteisiin
ja käyttäjien tarpeisiin nähden", sanoo terveydenhuollon
tietojärjestelmien käytettävyydestä väitellyt tutkija,
tekniikan lisensiaatti Johanna Kaipio Aalto-yliopiston
käytettävyystutkimuksen ryhmästä.(4) Tämän
voi useamman järjestelmän kokemuksella allekirjoittaa!
Suomessa julkinen keskustelu on
enimmäkseen pyörinyt sen ympärillä, montako kirjautumista
vaaditaan ja miten yksittäisen potilaan tietoja saadaan esiin, onko
niitä helppo käsitellä ja huomauttaako järjestelmä yksittäisen
potilaan kohdalla esim. lääkkeiden yhteisvaikutuksista. Toisin
sanoen, on keskitytty kysymään, miten tehokkaasti järjestelmän
avulla hoidetaan yksittäisen potilaan yksittäinen sairauskäynti, tärkeää
toki tämäkin. Lisäksi tuntuu olevan juhlaa, jos järjestelmä
tuottaa asiakirjoja, jotka ovat lopputuotteena saman näköisiä,
kuin käyttäjä on tarkoittanut. Esimerkkinä e-resepti, johon
ohjelmointivirheen vuoksi pääsi livahtamaan mahdollisuus, että
lopullisessa reseptissä lääkeannos saattoi olla moninkertainen
verrattuna siihen, mitä lääkäri oli alkuaan kirjoittanut.
Ammattipiireissä
näkyy kyllä laajempaakin näkemystä. Sen sijaan, että
tietokoneeseen ainoastaan säilöttäisiin se, mitä terveydenhuollon
toimijat systeemiin syöttävät, järjestelmät maailmalla on saatu
toimimaan vuorovaikutteisesti ja analysoimaan tietoa.
Tietokoneethan muistavat asioita
paremmin kuin ihminen, ja kone voisi kertoa sujuvasti mm. erilaisista
kontrollitarpeista. Työterveyshuollossa, joka on oma
toimintakenttäni, tehdään paljon lakisääteisiä
määräaikaistarkastuksia. Toistaiseksi yksikään näkemäni
järjestelmä ei kerro uuden määräaikaistarkastuksen tarpeesta,
puhumattakaan, että tekisi valmiita tarkastuskutsuja, vaan
työterveyshoitajan luotettavin kumppani on edelleen pieni
ruutuvihko.
Tietokoneet on mahdollista myös
ohjelmoida yhdistelemään tietoja. Lisääntyvän kansantautimme,
ylipainoisuuden, tietokone voisi analysoida, jos ihmisten paino- ja
pituustiedot on syötetty järjestelmään. Ylipaino on monen muun
kansantaudin riskitekjä, jota vähentämällä ehkäistäisiin
pahempia seurauksia. Tietämällä, missä ylipaino piilee, voisi
väestöstä vastaava terveydenhoitotiimi pyrkiä vaikuttamaan juuri
tuohon ryhmään esim. kutsumalla erilaisiin
painonhallintatalkoisiin. Samaa voitaisiin tehdä myös
harvinaisempien tautien kohdalla ja kutsua ihmisiä keskustelemaan
sairauksien hoidosta vertaisryhmissä.
Suomen
Lääkärilehden arikkeli kertoo Kaiser Permanenten (KP)
toimintaperiaatteista ja mm. sen potilastietojärjestelmästä. KP on
Yhdysvaltain suurin vakuutustoiminnan ja palveluntuotannon yhdistävä
terveydenhoito-organisaatio (n. 8 miljoonaa asiakasta). KP
HealthConnect -järjestelmään on koottu kaikki potilaasta
saatavilla olevat tiedot kuvantamistutkimuksista sairauskertomuksiin.
Lisäksi se tarjoaa laadun ja kustannusten seurantatyökalun sekä
sairaalan johdolle että yksittäisille lääkäreille. Palvelussa on
myös potilaille suunnattu internetpohjainen osio, jossa he voivat
tutustua omiin potilaskertomuksiinsa, nähdä tutkimustuloksia,
tarkistaa lääkityksen, lähettää viestejä omalääkärilleen
sekä varata vastaanotto- ja puhelinaikoja. Järjestelmä on
vähentänyt vastaanottokäyntien määrää ja tehostanut
lääkärintyötä. Kun osa asioista hoidetaan puhelimitse, säästyy
mm. matkakuluja ja työstä poissaolon aiheuttamia kuluja. Lääkärin
ja potilaan välinen viestintämahdollisuus KP HealthConnectissa
parantaa ainakin diabetes- ja verenpainepotilaiden hoidon laatua.(5)
Toki edellä kuvattu on harvinainen positiivinen
esimerkki USA:n oloista. Tiettävästi sielläkään ei esim.
kaikissa sairaaloissa ole vielä siirrytty tietokoneaikaan.
Tanskanmaalla ei kaikki ole ihan mätää. Tanskan
IT-menestystarinan keskeinen toimija on ollut MedCom,
terveydenhuollon viranomaisten, organisaatioiden ja yritysten
yhteistyöelin. Merkittävin ero suomalaisiin tietojärjestelmiin nähden on
prosessituki. Ohjelmisto tukee diagnostista päättelyä ja ehdottaa
kullekin potilaalle diagnoosin ja hoitosuosituksen mukaisen
hoitopolun. Kirurgit ovat olleet erityisen innoissaan
standardoiduista hoitoprotokollista, jotka helpottavat heidän
työtään. Ohjelmisto varmistaa, että potilasturvallisuuden
kannalta tarpeelliset seikat on otettu huomioon. Lääkärin tekemä
suunnitelma on samalla syöte sille, jonka vastuulla prosessin
seuraava vaihe on. Kaikki kirjaaminen tapahtuu rakenteisesti.
Lääkärin kirjaus on hyödyllinen hoitajille ja lääkärit
löytävät hoitajien strukturoiduista kirjauksista tarvitsemansa
tiedot.(6)
Ei käy kateeksi niitä ihmisiä,
joiden vastuulle asetetaan Uuden Uljaan Potilastietojärjestelmän
hankinta. Miten määritellä melko laajan ja heterogeenisenkin
käyttäjäryhmän tarpeet jo pelkästään päivittäiskäytön
näkökulmasta? Ja mitä kaikkea ohjelmistosta toivotaan saatavan
ulos? Toivottavasti ei pelkästään pötköjä yksittäisten
potilaiden kertomustekstiä – hienosti strukturoituna tosin – ja
ehkä tietoja yksittäisten potilaiden lääkeaineinteraktioista.
"Eilisen tietojärjestelmille voisi nauraa, elleivät ne olisi tätä
päivää". Suunnilleen näin toteaa Duodecimin kolumnissaan Logican
lääketieteellinen johtaja Janne Aaltonen.(7) Toivottavasti ei
ylihuomenna tilata toissapäiväistä tietojärjestelmää.
Lähteet:
1
Kekomäki M. Terveydenhuollon tuhansien tietojärjestelmien ihmemaa.
Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim,
2011;127(23):2531-5
3
Ahlblad J, Merkittävä it-tunnustus Savonlinnaan. Suom
Lääkäril, 21/2012;
67:1643
4 Sariola S. Tutkija kritisoi tankasti potilastietojärjestelmiä. Suom Lääkäril, 2011;33:3289
5 Utriainen J, Ryynänen O-P, Kaiser-Permanente, malliksi myös meille? Suom Lääkäril, 21/2012;67:1662 – 7
6 Nenonen M. Tanskassa tietotekniikka toimii. Suom Lääkäril, 7/2012 vsk 67,520 – 1
7
Aaltonen J. Terveyttä teknologialla.
Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim2010;126(1):98-9
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti